Logo
Logo
Facebook
Forside
ALBANIA
YUNNAN
SØR-AFRIKA
NORD-DALMATIA
SØR-SICILIA
ISTRIA (KROATIA)
SLOVENIA
DOLOMITTENE
SØR-DALMATIA
MADEIRA
PATAGONIA
NEPAL
ØST-SICILIA
LOFOTEN
DØGN- / SOLTRÅKK

Turprogram Istria
(med omtrentlige sykkelavstander)

1. Kroatias Toscana

Jeg gleder meg. Gleder meg til å vise dere et område av Kroatia som et mindretall av ferierende nordmenn hittil har blitt kjent med. For mange er Kroatia synonymt med byene Split, Makarska og Zadar. Eller kanskje du har besøkt Hvar, Brac eller en av de andre vakre øyene? Uansett: Jeg tror du vil like deg på Istria. Den naturskjønne og varierte halvøya blir gjerne omtalt som Kroatias svar på Toscana. Her ligger små, fotogene landsbyer mellom frodige og velstelte vinmarker. Istria har også 450 km med kystlinje, så nærkontakt med Adriaterhavet blir det også. Men før vi kommer skikkelig i gang med reisen og syklingen, tar vi en svipp innom Italia. Fra flyplassen utenfor Venezia busses vi på ettermiddagen til Porec og vårt første hotell, Valamar Crystal. Kanskje vi også får tid til å justere syklene før middag, som inntas på en restaurant nær hotellet. Solnedgangen der er ikke direkte uskjønn... 

 

2. Fjellbyer (ca 60 / 70 km)

Etter en rikholdig frokostbuffet er vi klare for første økt med pedalkontakt. Langs Istrias vestkyst er det etablert mange flotte promenader, sykkelveier og stier, ofte i skikkelig lekre parkområder, og syklingen går som en lek i strandkanten. Etter hvert forlater vi havbrisen og setter kursen mot indre strøk. Det stiger rolig mot landsbyen Tar, og få kilometer derfra er det duket for en smakfull opplevelse. Istria blir av mange oppfattet som et aldri så lite gastronomisk Mekka, og på Stancija Spin vil vi muligens skjønne hvorfor. Her blir det smaksprøver av lokalproduserte oster, olivenolje og flere typer vin.

 

Vi får håpe beina klarer å motivere seg til videre fremdrift. Landskapet er rolig bølgende, med enkelte mindre stigninger. Vinmarker er det rikelig av. Vi stopper for lunsj i en liten landsby, før vi kan glede oss over fem kilometer med herlig utforsykling. I bunnen av bakkene kan du velge om du vil bli opp til kunstnerbyen Groznjan, eller sykle direkte til Motovun. Blir du med opp i høyden, må du jobbe en del i grusbakkene. Belønningen er praktfull utsikt over dalen, og en euforisk utforsykling etterpå. Deretter blir det åtte kilometer paddeflat bortoversykling, blant annet med noen kilometer grus, før de siste kneikene opp til en av Istrias mest berømte landsbyer, Motovun. Her skal vi sove og spise godt! Takk for idag.

3. Trøffelduft? (ca 65 km)

Det er jo ganske merkelig, synes jeg, at en sopp kan koste så mye. Opptil 50.000 for et kilo! I landsbyen Livade passerer vi en klumpete betongskulptur. Det skal være en avst¸pning av den største trøffelen som er funnet i området. Finneren trengte antakelig ikke å jobbe mer etter dét funnet... Vi får se om vi får duften av trøfler senere på turen, og konsentrerer sansene våre om den nydelige dalen vi sykler i. Det er flatt og flott. Etter halvannen mil begynner stigningene. Her er det i korte partier så bratt at noen av oss nok vil spasere litt. Det er jo også godt å avlaste akterenden innimellom. Vi får utsikt mot en innsjø, og høye strå vaier i vinden. Vi unner oss et kaffestopp i en liten landsby før vi triller videre. Det blir etterhvert åpne utsikter til begge sider, vi sykler nesten på en åsrygg. Lunsj blir inntatt underveis, i landsbyen Draguc.

 

Etter matøkt fortsetter vi i et levende og hyggelig kulturlandskap, hvor veien snor seg mellom åkre og vinranker, opp og ned. Vi mellomlander i byen Pazin, for kaffe og lekre kaker, før vi avslutter med et par hundre høydemeter og ankommer gården Ograde utpå ettermiddagen. På dette familiedrevne stedet blir vi innlosjert i flere hus, og vi må muligens låne en dusj eller to av naboene... Maten lages av lokale råvarer og serveres av et svært hyggelig vertskap. Dersom du snakker litt italiensk, kan du praktisere her.

4. Middelalder (ca 75 km)

På 1500-tallet kom kanskje riddere inn porten til hest. Vi parkerer våre "hester" utenfor og tar en titt på de kraftige murene og runde tårnene på middelalderborgen Svetvincenat. Ferden videre er det bare å nyte, der smale, svingete, nesten bilfrie veier fører oss gjennom et fredelig og aktivt jordbrukslandskap. Istria er kjent for sitt røde jordsmonn, noe vi ser tydelig på åkerlappene. Vi passerer et og annet kazun, gamle steinhus som ble brukt som oppholdsrom og lager for bonden i tidligere tider. De siste par milene går raskt unna, og vi skal i løpet av dagen trille over 1000 høydemeter nedover! Vi sykler gjennom en "tretunnel" og kommer etter hvert til Pula, og vårt sjarmerende og sentrale hotell. Før middag blir det kanskje tid til en liten spasertur i byen, som først og fremst er kjent for sitt enorme byggverk fra romertiden, teateret som står på UNESCOs verdensarvliste.

 

5. Velduft og sjøluft (ca 60 km)

Idag får vi enkelte ganger litt nærkontakt med Adriaterhavets krystallklare vannmasser. Dersom været og stemningen tilsier det, kan vi se om vi får lagt inn et badestopp på formiddagen, før vi dreier vekk fra sjøen og opp til den pittoreske steinbyen Bale. Her får vi lunsj, før vi tar en liten spasertur i den nyrestaurerte gamlebyen. Etterpå kan vi glede oss til te og småkaker noen kilometer unna, på Histria Aromatica. Her dyrkes det lavendel, rosmarin og laurbær, det selges såper, parfymer og massasjeoljer. Jeg blir ikke overrasket om noen penger bytter eier her... Vi vil ned igjen til havet, og kommer dit etter litt mer grus og noen kilometer asfalt. De neste to nettene skal vi bo i store, velutstyrte campingvogner på Polari Camping, noen kilometer sør for Rovinj. Det er et flott område, med store grøntarealer, flere bassenger og en lekker strand like ved. Middagen i kveld er en buffet, med mye å velge i.

 

6. Slaraffenliv 

Gjør som du vil! Sov lenge, bad, les boka di (som du sikkert ikke har åpnet enda...) eller ta deg en sykkeltur i området. Rovinj ligger bare åtte kilometer unna. Det er en fargerik, spennende og trivelig by, og det burde ikke være vanskelig å tilbringe noen timer her. Lunsj og middag finner du selv idag - tilbudene er mange.

 

7. På bøljan blå (ca 25 km)

Idag skal vi gjøre noe som ingen av oss antakelig har gjort før - å dra på båttur til Limfjorden. Kroatene er stolte av sin "kanal", men du må ikke forvente å komme til en variant av en vestlandsfjord. Før vi entrer båten, serveres det lunsj på en restaurant i Rovinj. Etter båtturen, som varer en times tid, kommer vi i land ved Vrsar. Herfra er det snaue to mil til Porec, hvor vi sjekker inn på samme hotell som sist. På vei ut av Vrsar stikker vi innom en skulpturpark. Turens siste middag inntas på en restaurant i byen, ca en halvtimes gange fra hotellet. 

 

8. Zbogom

Savner du brunosten og Dagsrevyen? Kanskje ikke, men det er uansett slutt på vårt istriske eventyr. Flyet fra Venezia går på ettermiddagen, så du rekker et morgenbad før eller etter frokost. Bussen kommer og kjører oss tilbake til Venezia. Mange blir forelsket i Kroatia og drar tilbake hit. Kanskje du vil prøve et sykkelcruise til noen av øyene neste gang? Så i stedet for å si farvel, kan vi kanskje heller si Zbogom - på gjensyn!

ISTRIA
Turprogram
Priser og produktinfo
Hvem passer turen for?
Bilder fra turområdet
Kart
Lesestoff
Knuts Sykkelreiser | Lillemyrveien 5 | 4632 Kristiansand | Mobil: 90 12 11 52 | Org.nr.: 986 821 937 MVA | post@knutssykkelreiser.no
AESTON