Logo
Logo
Facebook
Forside
ALBANIA
YUNNAN
SØR-AFRIKA
NORD-DALMATIA
SØR-SICILIA
ISTRIA (KROATIA)
SLOVENIA
DOLOMITTENE
SØR-DALMATIA
MADEIRA
PATAGONIA
NEPAL
ØST-SICILIA
LOFOTEN
DØGN- / SOLTRÅKK

Turprogram Patagonia
(med omtrenlige sykkelavstander)

1. Bienvenidos!

Velkommen til et to ukers eventyr i Sør-Amerika! Vi skal langt, til verdens sørligste by. Og for å komme dit, må vi sove, lese og spise oss gjennom tre flighter. Vi flyr via Amsterdam til Buenos Aires, hvor vi lander på morgenen, dagen etter avreise. Bildet under er tatt på flyturen mellom Buenos Aires og El Calafate.

 

2. Ildlandet

Etter en forhåpentligvis god natts søvn lander vi i Argentinas hovedstad. Her gjør vi kort prosess, og setter kursen rett sørover, etter at vi har fått bagasjen og sjekket inn på et innenriks fly. Etter ca tre timer i lufta kan vi endelig strekke skikkelig på beina i Argentina, på flyplassen i El Calafate. Der venter bussen og vår lokalguide, som kjører oss til vårt første overnattingssted, La Leona. Det ligger ved ei elv, i kort avstand fra Lago Viedma.
 

 

3. Fjelltråkk (100 km)

Hurra - endelig skal vi sykle! Etter frokost begynner moroa, og vi skal sykle langs innsjøen Lago Viedma til El Chaltén, som ligger i nasjonalparken Los Glaciares. Parken ble en del av UNESCOs verdensarvliste i 1981. Dette er Argentinas "hovedstad" for fjellklatrere og brevandrere. Her finner vi det berømte fjellet Fitz Roy (3405 m o.h.), 48 isbreer og utallige andre godbiter. Jeg har ikke selv besøkt nasjonalparken og byen, eller syklet dagens strekning, da dette ikke var inkludert i programmet på min inspeksjon. Men jeg har pratet med flere som har syklet her, og er temmelig trygg på at dette blir en storslagen og flott opplevelse. I natt bor vi på Los Nires.
 

 

4. Isdans

Idag kjører vi buss fra Chaltén til Calafate og videre til isbreen Perito Moreno, også denne på UNESCOs verdensarvliste. Her inntar vi lunsj på egenhånd, før vi kikker nærmere på den berømte og majestetiske isbreen fra en båt. Spenningen om bord er stor - når, og hvor, kommer neste iskalv? Det er stille, breen er hvit, grønn, blå, svart. Plutselig hører vi lyden, og store biter av den frosne elva raser ut i fjorden. 50 meter høy er brefronten, og den beveger seg konstant, hele to meter i døgnet. I kveld sjekker vi inn på Hotel La Loma i Calafate. Denne byen er blitt et senter for turismen i denne delen av Argentina.

 

5. Fra A til C (100 km)

Flere ørner, en hare, en liten flokk guanacoer og en enslig rev - det var noe av dyrelivet vi fikk oppleve på denne etappen. 1000 meter skal vi klatre i løpet av dagen, og utsikten mot store sletter og fjell, blant annet Fitz Roy, er ikke direkte stygg. Utpå ettermiddagen må vi passere to grenser - ut av Argentina og inn i Chile. Betydningen av navnet Chile har mange ulike forklaringer. En av dem er at det kommer fra et ord til urinnvånerne som betyr "verdens ende". Og det kan jo passe bra, i hvert fall om noen dager.... Vi overnatter på Hotel Tres Pasos, et hyggelig sted i flotte omgivelser. Idag blir det er kombinasjon av buss og sykkel.

 

6. De blå tårn (100 km)

Ny dag, ny nasjonalpark! Idag legger vi turen til Torres del Paine. Jeg har ikke syklet inne i parken selv, men har sett noen av fjellene på avstand. Jeg tror nok dette blir noe å skrive hjem om. Hvordan sykkelturen blir lagt opp, gjøres i samarbeid med den lokale guiden. Etter sykling inne i parken, dreier vi styret sørover, mot Puerto Natales. Den ligger ved "Siste håps sund". I 1557 prøvde en spansk oppdager å finne sjøveien som senere ble hetende Magellan-stredet. Dette var hans siste håp om å finne passasjen. Puerto Natales er en fargerik by, med en blanding av gammel og nytt. Byen har vært et svært viktig senter for sauedrift, og en stor fabrikk for bearbeiding av sauekjøtt ble etablert i 1915. I dette området hadde jeg flere gode badeopplevelser, kanskje var tempen oppe i 18 grader? Vi bor på et enkelt, men trivelig herberge midt i byen.

 

 

7. Pampas (130 km)

Trollskog med skjegg. Grønne jorder og gule blomster. "Ayers Rock" og små innsjøer. Herlig medvind i bølgende landskap. Flat pampas og fjell i det fjerne. Og i kveld kan du se frem til et forfriskende bad på en sandstrand i Skyring-bukten, hvor vi overnatter på en lokal estancia i Rio Verde. Dette er Sør-Amerikas svar på ranchene lenger nord, og her er det ikke comboyer som temmer hestene, med gauchoer. Det er en egen atmosfære her. Enkel standard, ingen skap eller kleshengere på rommet. Og lyset kommer ikke før på kvelden. Vi slipper også å sjekke Facebook... Middagen? Ikke se bort fra at det blir helgrillet lam, tilberedt rett foran våre sultne mager.

 

8. Magellan (50 km)

30 - 35 km/t uten å anstrenge seg. Uten el-sykkel. Joda, vinden er absolutt til stede på de chilenske og argentinske stepper! Idag blir det sykling på grus, i et bølgende landskap langs kysten ved Seno de Skyring. Vi stopper ved en fin badebukt - vi må jo holde rensligheten i hevd! Vi forlater etter hvert grusen og tar plass i bussen. Neste stopp er Punta Arenas, en heller stor og uinteressant by. Derfor forlater vi åstedet og tar ferje over Magellan-stredet til Porvenir, en liten og fredelig plett av en by. Gullrush og ullproduksjon har vært blant drivkreftene i området, og kroatiske gatenavn gir et hint om hvem som i sin tid etablerte noen av de store sauefarmene i området.

 

9. Blowin in the wind (150 km)

Opp og ned, vind fra alle kanter, guanacoer som hopper over veien, lunsj i vindstille bukt, løs grus, vakkert og litt ensformig. Vi sykler langs Bahía Inútil, Den unyttige bukten, ikke akkurat et salgstriks dersom man skulle selge tomter her... Over en strekning på to mil hadde jeg en snittfart på 28,9 km/t, nesten uten å merke at jeg brukte krefter på å tråkke! Det er grus hele veien, tidvis grov og løs, så man må passe på og holde godt i styret. Trafikk? Det passerte én lastebil på de første fem milene idag. Etter å ha krysset to grenser, og inne i Argentina igjen, kommer vi til en asfaltert riksvei. Herfra er det noen mil til Rio Grande, den sørlige halvkules ørret-hovedstad. De milene tilbringer vi i bussen (regner ikke med at noen protesterer på det). Vi innlosjerer oss på Status Hotel Casino. Kanskje du kan gamble litt, og dekke inn noen av utgiftene til turen...? Dagen avsluttes med en ørretmiddag.

 

10. Afrika + Finnmark (110 km)

Jeg lurer på om dere får samme assosiasjoner som meg - ligner dette landskapet på en blanding av Afrika og Finnmark? Her er skog og små dalsøkk, slyngende elv og fjell i det fjerne, skjeggete trær og grønne enger. I stedet for reinsdyr, beiter det en flokk guanacoer i skråningene. Uansett, idag er det god asfalt hele dagen, og trafikken er absolutt ikke plagsom. I den vesle byen Tolhuin kan vi bunkre opp med godterier: is, kjeks, kaffe m.m. Derfra triller vi ned til innsjøen Lago Fagnano. Vi følger strandkanten langs innsjøen til Hosteria Kaiken. Det ligger svært vakkert til, med utsikt over sjøen og fjellmassiver i det fjerne. Middagen i kveld inntas på en campingplass ved innsjøen.

 

11. Verdens ende (100 km)

Gratulerer - du har syklet så langt sør i verden som det går an! Du kan riktignok strekke deg 8 breddeminutter lenger sør, om du tar båt over fjorden og sykler til den chilenske byen Puerto Williams. Men det blir litt som Nordkapp versus Knivskjellodden - bagateller! Men før vi kommer til Ushuaia, skal vi nyte ti mil på flotte veier i et vakkert landskap. Det er rikelig med utsikter mot fjell og storslåtte panoramaer i hele dag. Det blir også litt klatring idet vi passerer Paso Garibaldi, som ligger på 425 m o.h. Vi kan også skryte av å ha sett verdens sørligste alpinanlegg, ved Cerro Castor.

 

I Ushuaia er det et yrende liv, med utallige frakteskip, turistbusser, syklister fra alle verdens hjørner, og ikke minst cruisebåter som skal videre til Antarktis. Jeg opplevde det ikke så eksotisk som jeg helt siden ungdomstiden hadde tenkt meg at det måtte være her. Men det er unektelig en egen atmosfære, og turistnæringen bruker "sørligst i verden" for alt det er verdt. Det er rikelig med butikker, spisesteder og overnattingssteder, og vi bor på Tierra del Fuego Apart Hotel, ikke langt fra sentrum. Middagen blir servert på et sted med atmosfære. 

 

12.  Al norte

Etter frokost må vi si farvel til alt det "sørligste", og setter oss på fly for å reise nordover, mot varmen og mørket... Vi mellomlander i Buenos Aires, og fortsetter mot et av verdens mest kjente fossefall, Iguazu. Vi lander på ettermiddagen, så det blir stort sett bare tid til å sjekke inn på hotellet idag, Jardin de Iguazu. Antakelig vil kvelden gå forholdsvis raskt. Vi har jo litt å prate om, etter drøye 800 km sykling!

13. Fossefall

La meg få si en ting: Jeg har ikke selv besøkt fossen og dette området. Denne "avstikkeren" var ikke del av programmet på min studietur, og jeg hadde ikke tid og mulighet til å sjekke det opp. Jeg er likevel ikke redd for å inkludere dette storslåtte naturfenomenet, da jeg enda ikke har møtt noen som har besøkt Iguazu, og vært misfornøyd. Fossene befinner seg både i Argentina og Brasil. Vi får imidlertid antakelig bare tid til å besøke den argentinske delen. På kvelden tar flyet oss tilbake til Buenos Aires, hvor vi skal bo svært sentralt, i bydelen San Telmo.

 

14-15. Tango til lunsj? 

Flyet til Europa har ikke avgang før sent på ettermiddagen, så det blir tid til litt "syn-seing" i landets hovedstad. Det er en stor, pulserende og spennende by. Selv opplevde jeg smektende tangorytmer og forførende dans i en av gågatene, midt på dagen. Her er fargerike hus, smale smug og brede avenyer. Vi forlater argentinsk luftrom sånn cirka i 19-tiden, og lander på Charles de Gaulle flyplass i Paris neste formiddag. Her blir det kun et par timers venting før siste økt, til Oslo. Takk for turen!

 
PATAGONIA
Turprogram Patagonia
Priser og produktinfo
Hvem passer turen for?
Lesestoff
Pakkeliste
Knuts Sykkelreiser | Lillemyrveien 5 | 4632 Kristiansand | Mobil: 90 12 11 52 | Org.nr.: 986 821 937 MVA | post@knutssykkelreiser.no
AESTON