Logo
Logo
Facebook
Forside
ALBANIA
YUNNAN
SØR-AFRIKA
NORD-DALMATIA
SØR-SICILIA
ISTRIA (KROATIA)
SLOVENIA
DOLOMITTENE
SØR-DALMATIA
MADEIRA
PATAGONIA
NEPAL
ØST-SICILIA
LOFOTEN
DØGN- / SOLTRÅKK

Turprogram Madeira
(med omtrenlige sykkelavstander og antall høydemetere stigning)

Generelt: Der hvor det ikke er nevnt noe annet, blir lunsj servert underveis, som piknik i det fri.

1. Farvel til snøen!

Jippi - klar for avreise til Madeira! Fra Gardermoen går turen direkte til Funchal, hvor vi lander på en flyplass som vel må ha en av de mer spektakulære plasseringene i Europa. Etter innsjekking og en velkomstdrink på hotellet tar vi en ettermiddagstur med buss til den pittoreske landsbyen Camara de Lobos, hvor de fargerike fiskebåtene ligger i den vesle havna. Etter dette skal vi prøvesmake noen av øyas gode viner, på Oliveiras. Dagen avsluttes med middag i hovedstaden. Overnatting på Galo Resort.
 
  

2. Cycling high and low (60 km / 1400 m)

Endelig skal vi komme i gang med syklingen! Håkon smiler fra øre til øre, og Sergio gleder seg til å vise oss den vakre øya hans. Vi har kjørt med buss en halvtimes tid, og starter på 600 m o.h. Det blir i sannhet en innholdsrik dag: fossefall, sykling langs levadaer, under trær og over små broer, stokker og små steiner. Det blir besøk på en lokal bar med gode sminkede damer og deilig kaffe. Vi triller innom byen Camacha, som er kjent for sin kurvfletting, og ser på de berømte "gatesledene" i Monte. I natt sover og spiser vi i Ponta do Sol.

  

3. Vind i seilene (55 km / 1100 m)

Forventningene er store. Etter en god frokost blir vi fraktet med buss til nesten 1400 meter over havet. Og likevel skal vi klatre over 1000 meter i løpet av dagen :-) Tåka skaper en flott stemning, og gul gyvel fargelegger landskapet. Det var nok ingen dum idé å plassere vindmøller her - de snurrer rolig og jevnt, og vinden får etter hvert tåka til å lette. Jeg har aldri syklet på så herlige "gressveier" før, og utsikten gjør det nesten vanskelig å fortsette syklingen. Det er så mange flotte fotomotiver! Vi kommer etter hvert ut til asfalt, og følger kystveine, langt, langt over havet. Fra fyrlykta Punto da Pargo ser vi mot mektige klippevegger. Syklingen avsluttes med en aldeles stilig utforsykling til Porto Moniz. Andre stikkord for dagen: kuer, eukalyptusskog, høyløer, svingte asfaltveier, nesten ingen biltrafikk. Og her skal vi bo i natt.
 

 

4. Grønne stier og steinrøys (45 km / 1100 m)

Etter en kort transportetappe med buss er vi klar for nye utfordringer. Vi starter på drøye 1100 meter, og er oppe i nesten 1600 meter over havet etter 14 km. Det er ganske stilig her, med sykling på gressvoller, noen strekninger med asfalt, over steinete sletter og gjennom skog. Vi sykler noen kilometer på en såkalt single track, eller sti, og senere en "grønn" vei. Det hele toppes med desserten: 500 høydemetere nedover ei "steinrøys". Dette er både morsomt og krevende. Blir det litt for utfordrende, er det bare å ta beina fatt. Midagen i kveld blir en overraskelse... Overnatting på samme sted som i går.

  

5. Levada? Jada! (0 km)

Madeira er kjent for sine mange levadaer. Det er vannkanaler som er etablert gjennom flere hundre år, og disse er blitt et slags varemerke for øya. Det er skiltet og tilrettelagt for svært mange fot- og sykkelturer langs disse fantastiske byggverkene. Det finnes både brede og veldig smale kanaler, og noen steder må man gå gjennom tunneler og over broer. Idag skal vi gå noen kilometer på Levada do Furado. Vi kjører først til Ribeiro Frio. Der vandrer vi et kort stykke, til et herlig utsiktspunkt. Vi går så tilbake, og inntar en fiskelunsj på restaurant. Deretter vandrer vi videre ca ti kilometer, til et lite sted ved navn Portela. Underveis blir det utsikter, vi må gjennom noen små tunneller, og levadaen snor seg rundt klipper og gjennom frodig skog (jeg har ikke gått denne turen selv, kun lest om den). Fra endestasjonen blir vi kjørt til Quinta do Furão, hvor vi skal bo to netter. Hotellet har en fantastisk beliggenhet. Vi befinner oss i Santana, som er godt kjent blant turister for sine spesielle hus.
 
  
 

6. Å Vestland, Vestland! (45 KM / 1600 m)

Hør på dette: Smale, svingete veier som klamrer seg til stupbratte fjellvegger, små fosser som danner "brudeslør", bratt opp, bratt ned, bananplantasjer, sukkerrør, vinranker, en fruktselger, blomster, frodige daler. Joda, bare gled deg! Men du bør ikke ha høydeskrekk...  
 
  

7. Madagascar (45 km / ? )

Jeg har ikke vært på Madagascar, men har jo sett noen bilder. Og idag fikk jeg assosiasjoner til Madagascars jungel (det er helt sikkert veldig feil, men pytt). Men før vi kommer dit, tar bussen oss opp i høyden, til Pico Arieiro. Toppen er 1818 meter høy, og det tredje høyeste fjellet på øya. Jeg garanterer ikke skyfri himmel der oppe - vi hadde tett tåke og så ingenting. Men, jeg lover herlig utforsykling på flott vei. I løpet av dagen skal vi i hvert fall falle 2000 høydemetere, så det er bare å glede seg.
 
Så var det Madagascar. Stier og veier som trenger seg gjennom regnskog. Kjempestore bregner, bekker, sykling over steiner, gress og røtter. Herlig! Jeg vet ikke hvor mange høydemetere vi skal klatre i dag, for GPS'en sviktet. Men det er ikke akkurat flat sykling i dag heller... Dette blir jo siste natten på Madeira, og vi skal bo sentralt og flott, på Quinta Bela São Tiago, kort spasertur fra Funchal sentrum. Middagen skal vi nyte på en restaurant i den gamle delen av byen.
 
 

8. Frem med snøskuffa 

Siste dagen kommer alltid litt fort. Men vi trenger ikke forhaste oss, flyet går ikke før på ettermiddagen. Det betyr at du får tid til å utforske Funchal litt på egenhånd. Det er absolutt er sjarmerende by, med gatemusikanter, gamle fliser, et levende marked og en svært spennende gate. Om du ønsker kan du også ta turen til den botaniske hagen. Utsikten er i hvert fall flott.  
 

 

MADEIRA
Turprogram
Priser og produktinfo
Hvem passer turen for?
Følgebil og sikkerhet
Bilder fra turområdet
Kart
Lesestoff
Pakkeliste
Knuts Sykkelreiser | Lillemyrveien 5 | 4632 Kristiansand | Mobil: 90 12 11 52 | Org.nr.: 986 821 937 MVA | post@knutssykkelreiser.no
AESTON